Aku Masih Muslim

Aku dulu pergi kindergarten Holy Family, Kajang. Aku masih Muslim.
Perarakan Pengebumian Cina sering lalu depan rumah aku dengan gendang segala. Aku masih Muslim. 
Aku selalu pergi rumah kawan aku, di rumah mereka ada kuil dimana mereka menyembah Ganesha. Aku masih Muslim. 
Semasa aku belajar di luar negara, kawan rapat aku percaya Tuhan tidak wujud. Aku masih Muslim. 
Jiran aku sembahyang di kuil kecil berwarna merah. Aku masih Muslim. 
Kawan sekolah aku dulu sekarang paderi. Kadang kadang jumpa minum teh tarik. Aku masih Muslim
Murid aku kata dia sembah tuhan bermuka tiga berasal dari Thailand dan namanya aku tak reti nak sebut. Aku masih Muslim. 
Kawan, jangan dipedulikan tanda berpalang lekat di dinding tu. Ia tak akan kacau engkau. Yang engkau perlu risaukan, adakah engkau masih Muslim?


This was originally written and posted on Facebook on the 22nd of April as “Aku Masih Islam” but that version was ungrammatical because Islam is the religion. In Malay, ‘aku masih Islam’ is acceptable but it still violates a grammatical rule: that of the borrowed word.  In Arabic a person who embraces Islam is a Muslim.

Hazidi Abdul Hamid

23 April 2015: Thursday. Kuala Lumpur.

Comments

Popular Posts