Maafkan Aku Kerana Bertanya

Kata kalian abang polis itu gila kuasa,
Menyekat, menghentam ikut suka.
Tapi saudara ku polis juga,
Berjaga di lautan sana.
Berdepan penyeludup berbagai senjata.
Pernahkah kalian menangkap si durjana?
Berapa pembunuh yang pernah kalian halang?

Kata kalian ustad itu sempit akalnya,
Mengajar cuma dengan bicara tanpa ilmunya.
Tetapi dia mengajar anak mengaji
Bersulam tajwid hukum hakiki.
Mohon khabarkan aku yang jahil
Berapa qari yang sudah kalian ajari.

Kata kalian si sepet itu berhati busuk,
Niat di hati jahatnya tersorok.
Tetapi sahabat aku yang sepet juga
Membaiki air-con dijadikan kerja.
Agar orang bertugas nyaman sahaja.
Mohon tunjukkan kepadaku yang tidak tahu
Air-con mana yang dibaiki tanganmu.

Kata kalian guru guru itu malas semua,
Murid diajar bebal segala.
Tetapi di malam hari dia berjaga,
Menanda buku latihan anak muridnya.
Tolonglah kenalkan kepadaku muridmu
Yang kalian beri segala ilmu.

Maafkan aku kerana bertanya,
Bukan niatku menoreh luka
Hati kalian yang baik baik semua.
Aku tahu kalian hebat hebat belaka.
Cuma aku ingin tahu kehebatan kalian
Agar dapat aku sebarkan dan ceritakan.

Comments

Snuze said…
Indah kata tersusun
Dalam maksud menusuk
Saya tersipu2 ...
Snuze said…
Indah kata tersusun
Dalam maksud menusuk
Saya tersipu2 ...

Popular Posts